نیاز مردم - ثبت آگهی رایگان درگوگل

بهترین سانتریفیوژ برای PRP

پزشکی و سلامت

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ 78 بازدید
نیاز مردم - ثبت آگهی رایگان درگوگل

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که مخفف Platelet-Rich Plasma  به دلیل خاصیت بازسازی کننده که دارد این روز ها در زمینه پزشکی محبوبیت پیدا کرده است. کلید موفقیت آمیز بودن تکنیک PRP در تهیه محلول PRP با استفاده از سانتریفیوژ مناسب است. انتخاب سانتریفیوژ مناسب برای دستیابی به نتایج مطلوب در تکنیک PRP بسیار مهم است.

تکنیک PRP

PRP و یا پلاسمای غنی از پلاکت تکنیکی است که در تسکین درد و جوانسازی پوست کاربرد دارد. یکی از مزیت های اصلی این تکنیک این است که در طول انجام تمام مراحل فرآیند آن از اجزای تشکیل دهنده خون خود فرد استفاده می شود. به همین دلیل احتمال آن که انجام تکنیک PRP برای فرد خطر داشته باشد و باعث واکنش های آلرژیک و پس زدن شود و در کل اثر سوء بر جای بگذارد تقریبا صفر است.

تکنیک PRP برای چه منظوری استفاده می شود؟

تکنیک PRP در زمینه های مختلف پزشکی از جمله ارتوپد و پوست محبوبیت پیدا کرده است. در ارتوپد از تزریق PRP برای درمان درد مفاصل و آسیب های تاندون استفاده می شود. در درماتولوژی از PRP برای جوانسازی پوست و درمان ریزش مو استفاده می شود. ورزشکاران همچنین از PRP برای تسریع در بهبود آسیب های هنگام ورزش بهره می برند.

تفاوت تکنیک PRP و PRFM

Platelet-rich plasma (PRP) و platelet-rich fibrin matrix (PRFM) دو تکنیک پیشرفته هستند که با استفاده از پلاکت های خون برای بهبود آسیب و همچنین جوان سازی پوست کاربرد دارند. در حالی که در هر دو روش درمانی از اجزای خون بیمار استفاده می شود، اما از نظر ترکیب و روش تهیه متفاوت هستند.

  • ترکیب : PRP از نوع مایع است، در حالی که PRFM به دلیل وجود فیبرین دارای قوام ژل مانند است. این تفاوت بر طول عمر اثرات درمان تأثیر می گذارد، با PRFM نتایج طولانی تری در مقایسه با PRP ارائه می شود.
  • تعداد دفعات تزریق مورد نیاز برای اثر بخشی : PRP ممکن است نیاز به جلسات مکرر برای حفظ نتایج و اثر بخشی داشته باشد، در مقابل، مکانیسم انتشار پایدار PRFM می‌تواند منجر به اثربخشی طولانی‌ مدت شود و همین امر باعث کاهش تعداد دفعات تزریق می شود.
  • کاربرد : PRP و PRFM کاربرد های گسترده ای دارند، از جمله جوانسازی پوست، ترمیم و کاشت مو، کاهش درد مفاصل و ترمیم زخم. با این حال، انتخاب بین دو تکنیک اغلب به اهداف خاص درمان و مدت زمان مورد نظر اثرات بستگی دارد. درواقع PRP می تواند برای شرایطی که نیاز به اثر بخشی فوری دارند مناسب تر باشد.

آشنایی با فرآیند تکنیک PRP

انجام تکنیک PRP با جمع آوری نمونه خون از بیمار شروع می شود. سپس خون در یک لوله قرار می گیرد و با سرعت بالایی در سانتریفیوژ یونیورسال می چرخد. با چرخش سانتریفیوژ، اجزای مختلف خون بر اساس تراکم و چگالی جدا می شوند و پلاکت ها در لایه میانی لوله تجمع می یابند و قرار می گیرند. پیشنهاد ما به شما این است که سانتریفیوژ یونیورسال را از فروشگاه رویان ایران نمایندگی یونیورسال خریداری کنید.

انتخاب بهترین سانتریفیوژ برای تکنیک PRP

عواملی مانند سرعت، ظرفیت و نوع روتور نقش مهمی در انتخاب سانتریفیوژ مناسب برای تکنیک PRP دارند. وجود سرعت بالا برای جداسازی پلاکت ها ضروری است. همچنین ظرفیت سانتریفیوژ یونیورسال، میزان PRP قابل پردازش در هر چرخه را تعیین می کند. علاوه بر این، روتور های با زاویه ثابت به دلیل کارایی آن ها در جداسازی پلاکت ها از سایر اجزای خون بیشتر در انجام این تکنیک مورد استفاده قرار می گیرند.

در کلینک های تخصصی پوست PRP چگونه آماده می شود؟

تهیه پی آر پی به شرط آن که توسط  فردی باتجربه انجام شود، بسیار آسان است. خونی که از بیمار گرفته و داخل لوله های مخصوص PRP ریخته شده است، با سرعت حدود 2000 دور سانتریفیوژ می شود. گلبول ها که مولکول های سنگین تر خون هستند، ته نشین می شوند و پلاسما و مواد مغذای و پلاکت ها در قیمت بالایی قرار می گیرند. در پایان سانتریفیوژ قسمت پلاسمایی به راحتی قابل جداسازی است.

با توجه به نظر پزشک ممکن است دستوالعمل خاصی برای آماده کردن PRP لازم باشد انجام شود. به عنوان مثال غلظت پی آر پی را مد نظر قرار داده باشد.

ملاحظات قبل از انجام درمان PRP

در حالی که PRP به طور کلی ایمن است، افراد با شرایط پزشکی خاص یا اختلالات خونی ممکن است واجد شرایط درمان نباشند. ضروری است قبل از هر گونه تصمیمی با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای استفاده موثر از سانتریفیوژ لازم است بدانید

  • دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید: همیشه دستورالعمل های سازنده را برای کار با سانتریفیوژ رعایت کنید.
  • بهینه سازی تنظیمات: سرعت و زمان را در سانتریفیوژ با توجه به دستورالعمل PRP تنظیم کنید.
  • حفظ پاکیزگی: اطمینان حاصل کنید که سانتریفیوژ و تمام تجهیزات مورد استفاده در فرآیند استریل باشند.

در پایان؛ باید بدانید که برای آماده کردن پی آر پی استفاده از سانتریفیوژ مناسب بیش از هر عامل دیگری مهم است. عموما سانتریفیوژ هد متحرک به دلیل این که در پایان تمام لوله ها به صورت کاملا عمودی قرار می گیرند، نسبت به سانتریفیوژهای هد ثابت ارجحیت دارند. از آنجایی که در کلینک های زیبایی علاوه بر تزریق پی آر پی خدمات دیگری مانند تزریق چربی نیز انجام می شود، سانتریفیوژ 16 شاخه یونیورسال با هد متحرک برای هر دو کاربرد انتخاب مناسبی است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *